Stavanger Lufthavn Sola er en viktig internasjonal flyplass i Norge, som tilbyr mange tjenestealternativer for reisende. Fra parkering til tilgjengelighet for funksjonshemmede, har flyplassen noe for enhver.
Parkering
Parkering på Stavanger Lufthavn kan være en utfordring. Det er betalt parkeringsplass som ofte er dyr, og mange har kommentert at prisene er uoversiktlige. For eksempel, det er ikke uvanlig å høre klager om høye parkeringskostnader, spesielt for de som henter eller leverer passasjerer. På den positive siden er det også egne plasser for parkering for personer i rullestol.
Tjenester på stedet
Flyplassen tilbyr flere tjenester på stedet, men utvalget av spisesteder har fått blandede tilbakemeldinger. Mange reisende har opplevd at restaurantene, som Crafts Gastropub, har et utdatert prisnivå og dårlig service. Det er imidlertid verdt å nevne Barino, som serverer «den mest smakfulle cappuccinoen i Stavanger».
Tilgjengelighet og komfort
Stavanger Lufthavn har fokus på tilgjengelighet for alle reisende. Det er en inngang for personer i rullestol, og flyplassen har også assistanseordninger for bevegelseshemmede. Atmosfæren på flyplassen kan oppleves som rolig, selv i travle tider, noe som gir en mer behagelig opplevelse før avgang.
Konklusjon
Generelt sett er Stavanger Lufthavn Sola en kompakt og oversiktlig flyplass med rom for forbedringer når det gjelder tjenester og fasiliteter. Mens sikkerhetskontrollen ofte går raskt, er det fortsatt forbedringspotensial, spesielt med tanke på bagasjehåndtering og kvaliteten på mat og drikke. Det er viktig å være klar over parkeringsreglene og kostnadene, samt å planlegge i forkant for å sikre en smidig reiseopplevelse.
Dersom du vil å oppdatere noen detalj som du tror ikke er korrekt vedrørende dette portalen, vi ber om å sende oss en melding slik at vi vil rette det raskt. Takk på forhånd vi setter pris på det.
Flyplassen er heilt grei, men det som verkeleg trekk ned er ventetida på bagasjen. Det tar ofte 30 minutt før den i det heile byrjar å kome, og då kjem det 2-3 koffertar i minuttet, og plutselig stoppar det heilt opp i 10 minutt til. Dette er rett og slett skammeleg, skjerpa dykk!
Hanna Lie (02.08.2025, 20:24):
Det meste fungerer veldig bra. Flyplassen er ryddig og oversiktlig. Sikkerhetskontrollen går raskt. Bagasjen leveres fort. Parkeringen kan være litt knotete, både på drop-off området (blir fort kaotisk) og generell parkering, som dessuten er altfor dyrt for vanlige folk.
Alma Wold (02.08.2025, 06:52):
Liten og pen flyplass. Jeg bruker den omtrent 10-15 ganger i året og har aldri opplevd noe lang ventetid i sikkerhetskontrollen. Det er vanligvis nok sitteplasser og lademuligheter tilgjengelig. God variasjon av butikker og spisesteder for en flyplass av denne størrelsen. Veldig god tilknytning til kollektivtransport. Gratis drop-off for biler.
Snorre Kvammen (29.07.2025, 19:50):
På ein rotete flyplass med dårleg skilting, men med veldig hyggelige folk både i sikkerhetskontrollen og på restaurantane.
Berit Eikeland (26.07.2025, 10:06):
Sjølvbetjente kioskar i tollfri fungerer bra.
Njord Lien (25.07.2025, 15:35):
Helt grei størrelse på flyplassen. De ansatte som jobbet der var veldig hjelpsomme med å guide meg gjennom sikkerhetskontrollen og finne riktig gate. Det var ikke så mange mennesker 2 timer før ombordstigning, men det ble mer folksomt en halvtime før. Så anbefaler å gå gjennom sikkerhetskontrollen maks en time før ombordstigning. Utvalget i taxfree-butikkene var dessverre ikke veldig spennende. Jeg hadde også problemer med å bytte ut hodetelefonene mine som ikke passet til telefonen min 🫤
Kirsten Karlsen (25.07.2025, 15:30):
Flyplass terminalen. Bagasjeutleveringen var en katastrofe. Det tok altfor lang tid før båndet begynte å bevege seg. Og når det endelig startet, var det stor avstand mellom koffertene. For å gjøre saken verre, stoppet båndet flere ganger. ☹️
Vebjørn Rogstad (24.07.2025, 13:00):
Én åpen restaurant midt på dagen... det er dårlig. Denne gastronomiske destinasjonen heter Crafts Gastropub. De har en utdatert prisliste og nekter å følge sine egne priser, men heller bruker kasseprisene som er 30% høyere.
Én stjerne for liten og oversiktlig flyplass
Én stjerne for renhold og ryddighet
Én stjerne for servicevennlighet
Ingen stjerner for utvalg av spisesteder
Ingen stjerner for atmosfære
Kan ikke anbefale den ene åpne restauranten, se bilder.
Ann Sveen (23.07.2025, 05:27):
Dårlig logistikk løsning og toll praksis for passasjerer som kommer fra utland og skal videre med innenlands flyvninger. Det er virkelig en stor utfordring og kan føre til mye frustrasjon blant reisende. Det er viktig at flyplassene forbedrer sine prosesser for å sikre en smidigere opplevelse for alle passasjerer.
Aksel Fosse (22.07.2025, 23:52):
Eg merka at skiltinga frå parkeringsplassen til inngangen var dårleg, og det var for lite sitjeplassar i ankomsthallen for dei som ventar. Det burde vore betre skilta kor ein skal gå frå parkeringsplassen, og meir sitjeplassar burde vore tilgjengeleg i ankomsthallen for dei reisande som ventar.
Amalie Larson (22.07.2025, 05:47):
Flott flyplass med gode butikker og et fint utvalg. Det eneste negative er at bagasjen ofte tar veldig lang tid å komme frem. Sist gang jeg var her, stoppet det øvre beltet plutselig, så de resterende koffertene kom ikke ned på det andre beltet. Noen av de ansatte så dette, men gjorde ingenting.
Gjertrud Dalene (22.07.2025, 05:08):
Sikkert og lite vennlige ansatte ved innsjekk og bagasjeområdet. SAS kundeservice ble helt oppgitt av hvordan jeg hadde opplevd situasjonen, og de ordnet opp for meg helt kostnadsfritt. Bakkepersonalet på flyplassen lot meg ikke fullføre en setning engang og hevet stemmen til tross for at jeg var helt rolig. Mitt råd: ikke ta kontakt med dem på flyplassen, kontakt heller kundeservice direkte på telefon.
Hilde Nordby (21.07.2025, 08:57):
Jeg skulle ha sprudlende vann, men fikk bare vanlig vann.
Mathias Voll (20.07.2025, 22:28):
Dyrt å parkere og vanskelig å finne frem hvis du ikke er kjent...lite hjelp å få hvis du skulle trenge det... Jeg spurte om hjelp... Jeg fikk svar... Men personene var IKKE vennlige, de virket heller litt oppgitte eller så de litt sure ut... VENNLIGHET... VENNLIGHET... VENNLIGHET er det viktigste i en tjenestebransje, et lite smil er alt som skal til.
Marit Rolfsen (20.07.2025, 17:05):
Det tar alltid lang tid å få bagasjen 🤨 ...
Torill Horn (19.07.2025, 07:04):
Virkelig treg bagasjehåndtering, det tar altfor lang tid før bagasjen kommer frem.
Hilde Knutsen (18.07.2025, 03:04):
Liten, oversiktlig flyplass med fine spisesteder, flinke og hyggelige ansatte.
Iselin Moen (16.07.2025, 00:12):
En person kan følge med en annen person som trenger assistanse helt til gaten. Flyplassen er fin, ren og det er nesten ingen ventetid hvis du skal reise. Veldig dyrt å parkere hvis du skal hente eller levere passasjerer, og det tar mer enn 20 minutter!
Herman Andersen (15.07.2025, 07:38):
Dårlig skilting, lite utvalg av vanlige varer i taxfree, toalettene luktet surt og det hele ble verre med ingen bagasjekjerrevogner og spydig service ved bagasjeinnsjekkingen...
Cecilie Langås (15.07.2025, 02:34):
Ja, greit nok, men lekeområdet er altfor dårlig. De burde virkelig legge ned en skikkelig innsats i slike velferdstilbud.