Hvordan søkemotoroptimere for suksess

Hvis ikke du har hørt om SEO før, er det på tide. Det blir mer og mer kjent, men det er merkelig hvor få som egentlig tar SEO i bruk. Spesielt siden det er så viktig for å rangere høyt i søkemotorer.

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å prøve å rangere høyere i søkemotorene. For å rangere høyere, kan du gjøre endringer på nettstedet ditt, som gjør det enklere for søkemotorer å forstå innholdet. Dessuten handler det også om å få linker fra andre nettsteder.

3 enkle SEO-regler

Det er utrolig mange faktorer som spiller inn når søkemotorer rangerer siden din. Ikke heng deg opp i alt. Det grunnleggende er en flott start, og hvis du følger noen enkle regler vil du være godt i gang.

  • Skriv for mennesker

Skriv om det folk ønsker å vite. Hvis du selger produkter, kan du skrive om disse. Hvis du skriver om tjenester, kan du skrive om det. Uansett hva siden din handler om, er det viktig at det skal ha en verdi for de som besøker siden din. Det er nemlig det søkemotorene prøver på hele tiden. De vil at folk skal finne den informasjonen de er ute etter – så raskt som mulig.

Det finnes bedrifter som rangerer på toppen av søkemotorene, for enkelte søkeord, fordi de besvarer spørsmål på selskapets nettside. Hvis en kunde spør et spørsmål, blir det skrevet ned, og for å besvare spørsmålet blir det skapt en ny nettside. Det behøver ikke å være mer komplisert enn det.

  • Tenk som et menneske

Hvis du forstår hvor langt de potensielle kundene dine er i kjøpsprosessen har du kommet langt. Med det menes at når noen kommer til nettsiden ditt, har de et behov. Kanskje det er informasjon, kanskje det er å kjøpe, kanskje det er noen relaterte nyheter eller en kampanje du kjører. Lag innhold som samsvarer med brukerens behov og som bidrar til å innfri dette behovet.

  • Ha noen mål

Sist, men ikke minst, er det viktig å ha noe målbart. Dette er ikke en del av SEO direkte, men det betyr ikke at det er mindre viktig. Hver side på nettstedet ditt bør ha en oppfordring til handling, som passer til brukerens behov og er en del av målsetningen din.

Du kan bruke ulike verktøy for å spore dette, men det som er poenget, er at du skal se hvor brukeren konverterer til å bli en kunde. Det er lett å se hva som fungerer hvis du sporer det. og det er lett å investere i det som fungerer.

Du kan starte helt enkelt med et spørreskjema. Det trenger ikke å være så fancy og den bare trenger noen få felt så enkelt som navn, e-postadresse og telefonnummer. Akkurat nok til å komme i kontakt med dine potensielle kunder.

Hvis du er en blogger eller kjører en innholdsside, kan det være lurere å ha et nyhetsbrev som brukeren kan skrive seg opp på.

Uansett hva du lander på, vil du se at det vil gi deg noen data som du kan bruke videre, og det er nettopp hva det handler om!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *